Darželinukų ugdymas naratyvinio žaidimo metodu: kas tai?
Naratyvinis žaidimas – tai metodika, kai vaikai įtraukiami į vaizduote paremtus žaidimus.
Naratyvinio žaidimo atspirties taškas yra gera pasakojimų ar pasakų knyga. Savo esme, naratyvinis žaidimas yra bendras čia ir dabar išgyvenamo siužeto kūrimas, bet jokiu būdu ne žinomos pasakos dramatizavimas. Naratyvinis žaidimas sujungia žaidimą ir pasakojimą į visumą. Pasirinkta istorija nubrėžia naratyvinio žaidimo pasaulio ribas ir sukuria kontekstą, o žaidėjai improvizuoja ir perkuria istorijos įvykius savaip.
Naratyvinis žaidimas – tai interpretacinė veikla ir svarbiausia čia yra kiekvieno vaiko individualus, asmeninis požiūris į įvykius. Būtent žaisdami ir veikdami vaikai formuluoja ir atskleidžia individualų savo įvykių supratimą – individualų naratyvinį balsą.
Išplėtotos naratyvinio žaidimo formos padeda vaikui formuotis bendruosius gebėjimus, tokius kaip:
- bendro pobūdžio kūrybiškumas,
- motyvacija,
- vaizduotė,
- valia ir savireguliacija,
- kito žmogaus pozicijos supratimas,
- žmogaus veiklos reikšmės ir prasmės suvokimas bei žmonių tarpusavio santykių svarba
Naratyvinis žaidimas prikviečia stebuklus.
Naratyvinis žaidimas kaip metodas buvo sukurtas mokslininkų Mildos Brėdikytės ir Pentti Hakkarainen, plačiau apie tai galite sužinoti Žaidimo tyrimų laboratorijos puslapyje http://zaidimolaboratorija.leu.lt/lt/skaitiniai-8.html
Kimochis – žaislai, turintys jausmus! Ar girdėjote apie juos?
Kimočiai – nuotaikingi personažai su minkštomis jausmų pagalvėlėmis, kurie išmokys vaikus suprasti bei valdyti savo emocijas. Ar esate ką nors girdėję apie juos?
Kartais jausmai būna tokie painūs… Vaikai vieną minutę gali juoktis ir krykštauti, o kitą – pykti ir rėkti ant viso pasaulio. Tėvai dažnai nesupranta, ko jų vaikas staiga supyko, o ir patys mažieji nemoka įvardinti priežasties, ar emocijos, kurią jie dabar jaučia. Kimočis padės juose susigaudyti!
Kas yra Kimočis?
Japonų kalboje kimochi reiškia jausmą. Smagios, įtraukiančios ir inovatyvios pamokėlės ir veiklos, padedančios vaikams įgyti pasitikėjimo savimi ir išmokti spręsti sudėtingas socialines-emocines situacijas. Šie žaislai yra tarsi tiltas tarp suaugusiųjų, vaikų ir netgi mokytojų. Kimočis yra tarpininkas, kuris padeda vaikams išreikšti save užbėgant už akių nemaloniai emocinei situacijai.
„Kimochis“ socialinio- emocinio intelekto ugdymo programa. Ji ugdo penkias socialines ir emocines kompetencijas: savęs pažinimą, savęs valdymą, socialinį pažinimą, santykių kūrimo įgūdžius, atsakingų sprendimų priėmimą ir remiasi charakterį ugdančiomis savybėmis: pagarba, atsakingumu, atsparumu, atjauta ir geranoriškumu. „Kimochi“ ikimokyklinio ugdymo programa pateikta pamokomis. Pamokų seka suskirstyta į skyrius. Socialinio – emocinio intelekto ugdymo užsiėmimai organizuojami įviriose amžiaus grupėse 1-2 kartus per savaitę.
,,Zipio draugai” moko darželinukus kalbėti apie jausmus. Kas yra ,,Zipio draugai”?
Mes visi skiriame daug dėmesio savo vaikų fizinei sveikatai – norime būti tikri, kad jie sveikai ir sočiai pavalgę, šiltai apsirengę, skatiname juos sportuoti ir taip tapti stipriais. Bet ar pakankamai skiriame dėmesio jų emocinei savijautai bei gerovei – kaip jie jaučiasi, kaip vertina save, kaip jiems sekasi bendrauti su kitais vaikais, kaip jie įveikia liūdesį, nusivylimą ar kitus emocinius sunkumus?
Emocinė sveikata yra itin svarbi kiekvieno mūsų laimei ir sėkmei gyvenime. Nuo vaikystės žmogus mokosi įvairių elgesio būdų, siekdamas palaikyti tarpusavio santykius su aplinkiniais ar įveikti gyvenimo iššūkius. Dažniausiai jų išmoko pats gyvenimas. Daug geriau, jeigu mažajam žmogui padeda tėvai ar pedagogai.
Tačiau kaip?
Pristatome Jums tarptautinę programą Zipio draugai, galinčią padėti Jūsų vaikams pasijusti laimingesniais ir išmokti įvairių sunkumų įveikimo būdų.
Programos „Zipio draugai“ tikslas – pagerinti emocinę vaikų savijautą ir padėti jiems įgyti socialinių bei emocinių sunkumų įveikimo gebėjimų. Tikima, kad dar vaikystėje įgiję šių gebėjimų, vaikai lengviau susidoros su kebliomis ir kritinėmis situacijomis ne tik ankstyvajame amžiuje, bet ir paauglystėje bei suaugę.
5 – 7 metų vaikams skirta programa nuo 2000 metų vykdoma Lietuvos ikimokyklinių ir visų tipų bendrojo ugdymo mokyklų priešmokyklinėse grupėse ir pirmosiose klasėse lietuvių, lenkų ir rusų kalbomis. 2017 metais pradėtas įgyvendinti programos segmentas, skirtas specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams. Nuo programos įgyvendinimo pradžios, joje yra dalyvavę daugiau kaip 266 tūkstančiai vaikų, darbui programoje paruošti 5,8 tūkstančiai pedagogų iš visų Lietuvos apskričių.
Specialistų nuomone, programa „Zipio draugai“ yra išskirtinė programa kitų prevencinių programų tarpe, nes ji skirta ir tinka visiems mažiems vaikams. Kai tuo tarpu daugelis prevencinių programų skirtos paaugliams arba vaikams turintiems specifinių poreikių ar problemų. Kitas ją išskiriantis bruožas yra tas, kad programa moko vaikus pačius ieškoti ir rasti įvairių sunkumų įveikimo būdų, o ne išmokina konkrečių elgsenos būdų iškilus konkrečiai problemai ar sunkumui.
Ši programa, įvertinus jos ypač pozityvų poveikį vaikams, buvo įtraukta į Nacionalinę smurto prieš vaikus prevencijos ir pagalbos vaikams programą (LRV 2008 m. balandžio 24 d. Nr. 392 nutarimas; VŽ, 2008, Nr. 51-1892) ir Lietuvos respublikos vyriausybės nutarimu rekomenduojama programą plėtoti ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Programos „Zipio draugai“ įgyvendinimui Lietuvos ugdymo įstaigose pritaria Švietimo, mokslo ir sporto ministerija. Programa „Zipio draugai“ buvo įtraukta į nacionalinę smurto ir patyčių prevencijos programą „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas“ ir „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas II“ (2012 – 2020).
Kaip vyksta programos valandėlės?
Grupėje programos „Zipio draugai“ pedagogo kvalifikaciją įgiję vaikų pedagogas (mokytojas) veda savo ugdytiniams 24 programos valandėles. Po vieną 45 minučių trukmės valandėlę kas savaitę.
Ko išmoksta programoje dalyvaujantys vaikai?
•Išmoksta kontroliuoti savo jausmus ir elgesį.
•Natūraliai priimti savo klaidas, ieškoti būdų jas ištaisyti.
•Išmoksta spręsti konfliktus ar pasakyti tai, kas skaudina, o ne muštis, erzinti, keršyti.
•Pripranta pasidalyti savo liūdesiu, nerimu, o ne užsisklęsti savyje. Supranta, kad kiekvienas žmogus ką nors panašaus išgyvena.
•Pripranta ir išmoksta ieškoti ir prašyti pagalbos, o ne saugoti „juodas paslaptis“, išdrįsta kalbėtis apie „blogus“ jausmus ir bėdas.
•Išmoksta prisitaikyti prie naujų aplinkybių, lengviau susiranda draugų.
•Išmoksta naujų, aplinkiniams priimtinų socialinių įgūdžių.
Čia jūs galite daugiau sužinoti, ko mokosi programoje dalyvaujantys vaikai.